29 maj 2011

Helgen

Lör: Långritt! Jag fick Snobben <3 (yes!) och Sara Belize. Vi red ganska länge innan vi fikade.
Jag hittade förresten tre sår på Snobben. Ett över nosryggen, det har han haft länge och det ser ut som han rivit sig. Men det ser ut att ha blivit värre. Lite päls är borta i liksom två linjer mitt på bläsen. I det ena har det dessutom verkat komma fram en liten sårskorpa, eller i alla fall en mörkröd fläck. Och sedan på det ena bakbenet hittade jag också en fläck där lite päls var borta. Vet inte om den funnits där tidigare och jag inte märkt den eller om den är ny. Får kolla nästa vecka.
Det tredje såret jag hittade var precis bakom frambenen, där sadelgjorden sitter. Skavsår, tror jag. Lite päls var borta och huden var liksom "rynkig" eller vad man ska säga. Och sen en liten "böld" eller något. Han reagerade inte när jag kände på den men Agneta sa att jag kunde ta ett litet skydd på hans gjord. När jag spänt den på volten skulle jag känna med handen emellan men det var tydligen inte alls skönt för han kastade sig bakåt... Hm. Det verkade gå bättre med skyddet i alla fall. Får väl se om det blir värre.

Vi var lite på Vreta på eftermiddagen. Lotta hjälpte mig longera Prins och Sara fick sitta lite på honom. Det är kul för han är så lugn och snäll. Vi prövade också att börja använda skänkeln som hjälp, alltså att Sara skänklar försiktigt medan jag smackar framåt. Snart ska vi sätta fast tyglar i grimman också, så att den som rider kan styra medan någon leder. Det är kul att det går så bra! :D

Idag: Agneta skulle ha två elever på privatlektion idag, de red Lisa och Antika (Figaro hade tappat en sko). Därför tog jag Belize. Mamma kom på att vi skulle rida till Oppgården och fråga om man kunde köpa getost, de har nämligen getter där. Sara och jag red barbacka (sara red med bygeln (och martingal) ) och det var jättekul, det var längesen jag red barbacka. Om ni undrar så köpte vi ingen ost, de hade ingen för tillfället. Det bästa var ett det stod tre hästar i hagen på gården! En av dom hade spatt. (Skriver mer om spatt i nästa inlägg.) Men lite kort: Hästen har en sjukdom i bakbenet/bakbenen och går lite konstigt. Den här hästen kunde bära lätta ryttare så ägaren sa att vi kanske kunde komma dit när vi "vuxit ur" Solbacken... :D

Sara red ner Snobben till hagen och jag ledde Figge eftersom han tappat en sko. Sen åkte vi hem, var inte där  så länge eftersom Agneta skulle ha ännu en lektion efteråt.

Jag ska till stallet igen på torsdag, då vi är lediga. Det var Malou och Tove som frågade mig och det ska bli sk*tkul! :) vi ska ev löshoppa/longera Amigo, städa sadelkammarn, pyssla i stallet, och rida på eftermiddan. Sara ville/kunde inte så det blir nog bara vi tre.
Ska dock inte dit i helgen, mamma och pappa ska resa bort och Sara på klassresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar