8 maj 2011

Veckans ridning

FÖRLÅT FÖR DÅLIG UPPDATERING men jag har helt enkelt inte HUNNIT. Vi har så sjukt mycket i skolan just nu...


I torsdags red jag en ny häst: Tramptass. Han är jättefin, ganska stor och kraftig och enormt med hovskägg. Han är svart med lite vita små fläckar här och var. Vita strumpor. Jättefin och jätterar. Jag var lite nervös för några andra tjejer i gruppen har ridit honom och sa att han kunde vara ganska stark. I boxen var han världens raraste och liksom tittade på mig hela tiden, världens kelgris. Tog för en gångs skull lite bilder, de blev inte så bra men i alla fall:


Kolla hovskägget! =D

Vi skrittade en liten runda innan vi red in i ridhuset som vi brukade, och genom vattenbanken igen. Det var jätteroligt eftersom Tramptass klunsade igenom hur säker som helst. Jag och Tuva galopperade till och med igenom.
I ridhuset påminner Tramptass lite om Figaro, fast starkare. Jag fick jobba lite men efter en stund kan man få honom i ganska bra form i alla fall. Han kunde sträcka ner huvudet och bli jättelång så man nästan hamnade framme på halsen. Jag måste dock bli HÅRDARE, lite mer jäkla anamma. Jag är lite för försiktig. I galoppen gick det inte så bra, Tramptass drog ner huvudet och höll på att springa över till andra sidan ridhuset. När jag styrde in honom i väggen gick han in med hela kroppen och jag klämde mitt ben vilket gjorde att jag tappade både stigbyglar och tyglar. Det gjorde ganska ont men jag ramlade inte av i alla fall. Jag hoppade dock över den sista galoppen och stod i mitten.
Joker nästa gång!

Innan ridpasset gick jag runt lite med Gilas och passade på att fota då med:




Söt!
Lärde honom gå över brunnslock också som han innan var rädd för. Tänk vad lite hö kan göra underverk. =D

I lördags var det Solbacken som vanligt och egentligen hästbyte men Sara ville ha Amigo så jag fick Snobben igen. Sara och jag jobbade på Ösmohemmet [Ösmohemmet? Två helger i månaden tar Agneta med sig Antika och Lukas till Ösmohemmet, som en fritidsgård för handikappade barn, där de får komma och rida/åka vagn.]. Vi hade med oss mackor men katten lyckades äta upp dom så pappa fick komma med nya. xD Vi fixade ganska mycket innan och Agneta hade en elev på privatlektion idag, men som tack fick Sara och jag också vara med. Sara tog Snobben och jag Antika. Det gick sådär, det känns som att hon inte bjuder och släper bakbenen efter sig liksom. Sara och jag ryckte det sista av Snobbens man och fikade i den underbara solen med Agneta, Janne, Malou och Co. Palle, Ernst och Arnold blir bara större och sötare och nu kan man se lite bättre skillnad på dom. Bilder kommer!

Det var väl det mesta från veckans ridning och detta inlägget tar väl flera år att läsa. Återkommer imorgon efter stallet!

2 kommentarer:

  1. Gud va söta både Tramptass och Gilas.

    Haha. Sara gillar iaf Amigo, för det gjorde ju inte du förut... Nä, jag skoja bara :)

    Det tog inte år att läsa inlägget. Det tog bara några minuter ;)

    SvaraRadera
  2. Haha tack Malou! Det är klart jag gillar amigo, men han slår ju inte snobben förstås. nä, jag skoja ;) kul att nån läser o kommenterar min blogg i af! :D

    SvaraRadera