5 november 2011

Belize


Namn: Torpets Belize
Ras: Gotlandsruss
Kön: Sto
Född: 2003
e: Citrus 528
u: Felizia 4024
Färg: Mörkbrun
Ägare: Agneta Forsling

Belize är stallets yngsta häst. När hon kom till Solbacken var hon bara 6 år. Hon är lite oerfaren, men världens snällste, både bland hästar och människor. Hon är hur söt som helst, och jag rider henne ganska ofta, då jag inte rider Snobben.

Hon tycker det är kul att hoppa, men är lite osäker av sig och hoppar ofta väldigt stort eller stannar. Men hon kommer bli en duktig hopphäst! :) Hon tar ganska långa språng i galoppen, vilket gör att hon har svårt att korta upp sig och t ex galoppera på volter. Hon tycker det är jätteroligt att komma ut och springa också.
Belize är hur snäll som helst även från marken, skulle aldrig hitta på något dumt (nästan). Det var i somras då Agneta berättade att hon någon/några gånger rymt ur hagen. Krypit under staketet eller något, jag vet inte.
Belize går på handikappridning mycket, följde med till Ösmohemmet några gånger då Antika var halt och det gick bra. Hon är inte så villig i transporten dock, vill inte alltid gå in osv. Och så kastar hon sig ut, en gång höll det på att bli en olycka till och med.
Men annars är Belize hur gullig som helst, sötare russ får man leta efter. ;)

Jag fick veta för två veckor sedan att det finns ett land i Mellanamerika som heter Belize! Och när jag berättade det för Tove och Malou skrattade dem.... efter? ;)
Tycker det är helt rätt att Belize är döpt efter ett så coolt rev...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar