16 november 2011

Irländsk martingal

Jag fick ett mejl med en kommentar till mitt inlägg om martingal:
Jag brukar använda löpande martingal vid hoppning och uteritter där jag vet att tempot blir lite högre :) En bra, "snäll" hjälptygel!
Har du förresten hört talas om "irlänsk martingal"? Det är en typ 1 dm lång läderbit med en ögla i varje ände. Denna förhindrar att tyglarna åker över hästens huvud när man rider och används ofta på galopphästar/huntingritter/hubertusjakter (av säkerhetsskäl då.) :)

Jag fattar inte varför jag inte skrev om irlänsk martingal vid inlägget, glömde väl helt enkelt bort det antar jag. Som ni läser i kommentaren används den ofta på galopplopp, jakt och hubertus, och dess funktion är att förhindra att tyglarna åker över hästens huvud. Den har alltså en liten annan funktion än den löpande/fasta martingalen som ni läste om inlägget, där man förhindrar att hästen kör upp huvudet.

Fortsätt kommentera/maila ev. kommentarer och frågor! Med blogspot funkar tyvärr inte alltid kommentarsfunktionen, men maila ändå så kan jag publicera och besvara här på bloggen. :)
hovkratzen@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar