11 november 2011

Martingal

Det var längesen jag skrev lite fakta här på bloggen, och nu tycker jag faktiskt det är dags igen.
Det finns massor med olika hjälptyglar och jag fick igår idén att skriva lite om dem. Tänkte börja med martingalen och berätta lite om dess funktion/utseende etc, och ni får gärna säga vad ni tycker om martingal! :)
Martingal tror jag är den vanligaste hjälptygeln inom ridsporten. Den löpande martingalen består av en ring som sitter runt hästens hals, och från den löper en rem mellan hästens framben som sitter i sadelgjorden. Från halsringen löper också två (oftast lite smalare) remmar med ringar längst ut, och genom dessa ringar ska tygeln gå igenom. Den fasta martingalen har inte några såna här ringar, utan går direkt till nosgrimman. Den fasta martingalen är förbjuden i Sverige.
Martingalens främsta uppgift är att förhindra att hästen kör upp huvudet, vilket gör det lättare för den att sticka. Det används nästan alltid i större hopptävlingar och fälttävlan. Jag brukar använda det på Snobben när jag rider ut, men inte annars. Jag tycker det, framförallt i dressyr, nästan är svårare att jobba hästen med martingal, eftersom tygeln lätt blir vinklad och det är svårare att få en jämn kontakt med hästens mun. :)

Löpande martingal.

Fast martingal.
Det är faktiskt "tack vare" den fasta martingalen som aachennosgrimman uppkom. Förr i tiden reds hästar på engelsk nosgrimma eller remontnosgrimma. Men så var det nån som ville rida med remontnosgrimma och fast martingal, vilket inte fungerar nosgrimman sitter så till att om hästen sliter upp huvudet kan det sluta olyckligt med nosryggens spets) så då gjorde man en blandning av engelsk- och remontnosgrimman - aachennosgrimman.

Aachennosgrimma.
För att återgå till ämnet (typiskt mig att bara skriva på) - det finns flera hjälpmedel till martingaler också, t ex martingal med platta. Den har lite olika namn men jag väljer att kalla den så för enkelhetens skull. Den är gjord för hästar som har ovanan att försöka bita tag i martingalen. Den är ganska bra för att hästarna inte ska fastna och t ex skada sig i munnen. Många tycker att det gör martingalen lite stabilare och ramar in lite. Det är dock svårt att göra ledande tygeltag eftersom den sitter "ihop", dvs ringarna är löpande men sitter ihop vågrätt. (se bilden) Jag tycker nog en vanlig martingal är enklare.

Martingal med platta.
Nu vill jag veta - vad tycker ni om martingal? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar