28 september 2011

Info: Snobben

Nu hade jag tänkt börja att berätta lite om några av hästarna i mitt liv :) Först ut är Snobben såklart.
Namn: Snoopy
Ras: Korsningsponny
Född: okänt datum 1994
e: okänt
u: okänt
Ägare: Agneta Forsling
Färg: Brun
Övrigt: importerad från Danmark

Snobben kom till Solbacken i början av sommaren 2010. I början stod han bara där på foder. Hans ägare hade haft honom som hopphäst och eftersom han har sin "gräns", dvs inte hoppar mer än kanske 1 m, ville hon sälja honom för att kunna hoppa högre - detta är vad jag har hört, i alla fall.
Det var inte förrän vintern kom som Agneta köpte honom. Det var den hösten jag och Sara började träna honom, eftersom han inte gick på så många lektioner.

Snobben är ganska liten till växten, han är en maxad B- eller liten C-ponny. (vet inte hans exakta mankhöjd) Trots att han i år är 17 år är han väldigt pigg, och när han först kom till Solbacken gick han nästan inte på några lektioner alls.
Han är - förlåt - ganska fult byggd egentligen - med ett litet huvud. Man har inga exakta papper på honom, så vi har inget födelsedatum och ingen stam. Det man tror är att han har lite welsh i sig.
Under våren och sommaren har han blivit mycket lugnare och kan gå på allt fler lektioner. Hans tidigare ganska ljusa päls har blivit rödare, nästan kopparfärgad vilket gör honom jättefin.
Snobben kan vara ganska lätt att få i form - om man jobbar rätt. Han är duktig i både dressyr och hoppning, särskilt i hoppning där han är en riktig hopp-ponny.




Bilder från hopptävlingen i våras.
Snobben är väldigt populär på Solbacken, detta antagligen tack vare hans goda hoppförmåga och något utmanande temperament.
Att sköta om kan Snobben vara rätt så sur, rentav jobbig att handskas med. Han är inte särskilt kelig, däremot huvudskygg och småsur. Han gör aldrig någonting och hotar inte mer än att lägga öronen bakåt. Håller man på med salvor eller spray måste man sätta fast honom, samma sak om man ska borsta honom i ansiktet. I hagen är han ibland jättesnäll och kommer travande med öronen spetsade - och ibland får man hålla på hela dagen eller inte kunna ta in honom alls. Man får bara en chans, och lyckas man inte få på honom grimman då är det nästan omöjligt. Jag tycker ändå att det har blivit bättre under våren och vintern, i somras var han väldigt lätt att hämta, men Agneta säger att det här för att han känner igen mig. Och jag hoppas hon har rätt :) en gång gnäggade han till och med när jag kom! ♥ (det kanske inte var åt mig, men hoppas kan man ju :D )
Det var lite - eller mycket - om Snobben det. Skriver snart igen! :)
//Hovkratzen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar