19 september 2011

Rodeo!!

Jag har tänkt skriva lite om rodeo och jag har kollat lite i böcker och på internet om det. Och just nu är jag GALET arg.
Jag har aldrig gillat rodeo, jag tycker faktiskt det är djurplågeri. Man använder ju oftast hästar, kalvar eller tjurar.  Det jag sökt och hittat är något som kallas för Saddle Bronc och Bareback broncs. Dessa är två grenar inom rodeo där man "rider" unghästar.
Saddle Bronc = en tävlingsgren där hästen har sadel på sig för första gången och ryttaren ska sitta kvar så länge som möjligt.
Detta går oftast till så, att hästen är instängd i ett litet bås, eller startbox kanske jag ska kalla det, där den bara kan stå och inte röra sig. Oftast är hästen väldigt rädd och stressad, och det är många människor runt om som håller i den. Hästen har sadel på sig för första gången i sitt liv, och en ryttare sätter sig på hästen ovanifrån. Den kan alltså inte se vad som händer eller förstå varför. När man sedan öppnar dörren sitter ryttaren ska ryttaren försöka hålla sig kvar så länge som möjligt. Det är vanligt att han/hon har sporrar, och då menar jag riktiga "cowboysporrar".

Dessa har taggar som trycks in i hästens sidor, vilket antagligen gör den ännu mera skrämd. Vilket ger detta resultat:

Helt sjukt ju!! Stackars häst!
Bareback broncs = samma sak med en oinriden häst, fast utan sadel.
Det kanske kan ge ryttaren en "energikick", och är rolig underhållning för människor, men alltså HALLÅ!! Vem tänker egentligen på hästarna????
Vad händer med dem efter den här upplevelsen? Jag tror knappast dom kommer gå att rida in, eller?? Hästar som är med om det här tappar ofta förtroendet för människor och blir skygga, rädda eller tjuriga. Och det är väl inte så konstig, ELLER??!
Jag blir verkligen SJUKT ARG när jag läser och skriver det här. Sån här rodeo borde inte få finnas tycker jag.
Jag hoppas att ni läsare inte tar mig allt för hårt, eller missförstår mig och tar illa upp.
Titta på de här bilderna. Ser hästarna glada, ivriga, pigga, roade ut?? Nej!!





Det är så hemskt att jag MÅR ILLA.

Och även med kalvar och tjurar tycker jag är HEMSKT. Där finns det ju fler grenar, jag har inte sökt så mycket på dem men hittade den här bilden:

Så av mig får rodeo, eller i alla fall saddle bronc och bareback broncs en STOR FET DISS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar