2 september 2011

Bett - bra eller dåligt?


Bett - det är riktigt roligt att prata om, tycker jag. Det finns ju massor med ämnen inom den rubriken. Det jag tänkte ta upp var de skarpare betten.
Många människor är emot skarpa bett, men jag tycker inte det beror på bettet utan hur ryttaren använder det. Ett pessoabett till exempel, kräver en lite extra mjuk hand och det är viktigt med eftergift. Ett skarpare bett kan krävas om hästen är het, pigg eller av någon anledning svårriden.

Jag själv är varken för eller emot skarpa bett. Det jag verkligen blir upprörd över är människor som missbrukar detta, både skarpa och vanliga bett! Kolla t ex på dem här bilderna...

Vem tycker att det här är bra??
Hästen går på tygeln. Eller inte?! Ser den glad ut?
Exempel på "missbruk" bara vid tränsbett. Kolla händerna! Och titta på den här videon. Det borde alla som håller på med hästar göra, egentligen.



Och samma diskussion kan man ta om spön. Men det får bli en annan gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar