9 december 2011

Hästens temperament del 1

Hästar har, som ni säkert vet, olika temperament. Det som skiljer dem är inte bara storlek, ras, färg, kroppsform och rörelsemönster utan även deras humör och sinne och därmed deras behov. Jag tänkte börja på någon slags "faktaserie" här på bloggen, om just hästens temperament, behov och beteende! Låter det bra? Jag tänkte börja berätta lite om djurplågeri, rollkur och vad jag inte tycker är bra beteende/handlingar mot hästen! Lite allmänt bara, och tänkte gå in lite djupare i del 2. Jag har inga planer på hur många delar det ska bli, det kanske blir bara 2, det kanske blir 6, jag vet inte :P Men det jag tänkte ta upp är följande, hästens sinnen, beteende, kroppsspråk, behov, och dess samband till människan. (håller just nu på med ett projektarbete i engelskan, "The horse and human relationship")


Det jag verkligen hatar är folk som tvingar sina hästar för mycket, på ett elakt och ovänligt sätt! Det kan handla om vad som helst, till exempel att stå still, lasta, få i form, hoppa, allt. Jag tycker också det är fruktansvärt med människor som bestraffar hästarna, med t ex våld. Djurplågeri är (som ni kanske märkt) det absolut värsta jag vet.

Detta är bara ett exempel, ska det se ut som att hästen går på tygeln eller vad?? Extremt inspänd!
Ni känner kanske till rollkur? Kort förklaring: Rollkur är en extrem variant av ridträning, ofta inom dressyr, som innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt både i lod och sidled och tvingar den ner i en alldeles onaturlig form. Hästen går med nosen nära bringan eller ryttarens ben och böjer halsen något extremt. Detta är skadligt men tillåts ändå som träningsmetod även på högre nivåer. Det kanske finns olika "grader" inom detta men jag tycker (personligen) ändå att det är jättehemskt och jag tycker verkligen synd om hästarna. Förstår inte alls poängen med att rida hästen på ett skadligt sätt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar