21 december 2011

Hästens temperament del 3

Del 2 kan ni läsa HÄR.
I den här tredje och sista delen tänkte jag berätta lite mer om hur människan kan bli en trygg ledare för hästen och så. :)
Ni känner säkert till Tobbe Larsson och han är för mig en stor idol. Han håller på väldigt mycket med frihetsdressyr och har en fantastisk relation till sina hästar.
Målet för mig är inte att jag ska lära hästen en massa trick, som t ex att stegra, buga, mm. Visst, det kan vara lite kul med såna där konster, men mitt "mål" är att få en så bra och stark relation till hästen som möjligt och att vinna hästens förtroende så att man kan lite på varandra.
Det finns massor med författare, böcker och personer om detta som t ex Tobbe Larsson, Lorenzo, Parelli, m.fl.
Det jag också syftar mycket på är NH (Natural Horsemanship). Horsemanship är ett sätt att kommunicera med hästen ur hästens synpunkt. Jag har alltid varit väldigt fascinerad över det och velat träna det med Snobben bl. a. Jag har inte så mycket kunskaper inom NH, men bl a genom Vreta har jag lärt mig väldigt mycket. Jag tycker NH är jättebra, det är ett lite annat sätt att tänka och man kan bygga upp förtroendet till hästen på ett annat sätt.
Nu menar jag inte att man ska springa iväg och köpa repgrimmor och arbetsrep för en massa kronor, horsemanship går ju lika bra utan.


I NH ingår också mycket övningar och lekar, hantering i olika miljöer och att vänja hästen vid läskiga saker.
När jag började rida Snobben ville jag skapa ett bra band till honom och det var innan jag hade träffat Lotta och innan jag hade lärt mig det jag kan idag om Horsemanship... men jag försökte läsa lite böcker och började helt enkelt med att Snobben skulle lyssna på mig från marken, lystra till min röst och följa efter mig lös. I början gick det trögt men så är det ju alltid. Nu känns det mycket bättre tycker jag, han står stilla mer, följer mer, etc. Att han sedan kan vara svår att fånga i hagen är en annan sak kanske. Men jag tycker faktiskt det är lättare på den biten också. Han har sina olika dagar, ibland är han jättetjurig och ibland kommer han travande med spetsade öron. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar