5 december 2011

Stolt Ryttare

Trött på tjatet om hamburgare, att hamburgarna på McDonalds är hästkött!!
Håll käften!!
Varför ska bara vi ryttare drabbas av alla dumma kommentarer, vi skaffar en vän för livet, allt tjat om att man bara är lat, man tränar mer muskler än vad ni tror när man rider! Vi kanske trillar av en häst på 1,70m men kan sitta upp igen utan problem medans många fotbolls spelare börjar gråta så fort dem halkar på den där jävla bollen! Sätt er på en häst o testa de är inte så lätt som de verkar!
Så låt oss vara!!
Jag älskar hästar det kan ingen förstöra! ♥
Kopiera o sätt på din logg om du verkligen älskar att rida o vara med din häst/ponny! ♥


Det här kanske ni sett spridas på Facebook? Det låter töntigt, men det här fick mig faktiskt att tänka till och filosofera lite.
Varför är det (oftast) ryttare som mobbas/retas? Det är sällan någon mobbar någon för att han/hon spelar fotboll, hockey, bandy eller någon annan sport, ofta bollsport tycker jag det verkar som... Jag tror faktiskt det krävs 1000 gånger mer koncentration att rida än att spela fotboll! Så varför mobbas vi ryttare? Jag tror det är för att det är mest tjejer som rider. Det låter fånigt, men varför hatar så många killar t ex Justin Bieber? Nu säger jag inte att alla killar tycker det, och att det bara är killar som tycker det säger jag inte heller! Jag försöker bara reda ut vad som är vanligast. Anledningen till detta tror jag faktiskt är att så många tjejer gillar honom - jag gillar inte Justin Bieber, men jag går inte runt och retar andra för det/klagar på honom. Observera att Justin Bieber bara var ett exempel!
En lite konstig sak, inte bara inom ridsporten, tycker jag är att på amatörnivå är det mest tjejer som håller på med ridning och jag känner väldigt få jämnåriga killar som rider på ridskola. Däremot, på elitnivå, är det faktiskt fler män än kvinnor! Ridning är kanske inte det bästa exemplet, då det även på elitnivå är väldigt jämnt antal kvinnor som män, men det är samma sak med dans - det är väldigt få killar som unga som håller på med dans, särskilt balett, men på de högre nivåerna och i tävlingar är det mer män. Det här tycker jag är väldigt vanligt, inom till exempel ridning, dans, balett, konståkning, matlagning, skrivning/författare, mm. Frågan är bara: varför är det så?
Men jag tycker i alla fall, som ni kan läsa ovan, att de som "mobbar" ryttare ska sluta - det är svårare än det ser ut och ja, ridning är faktiskt en sport! Jag är så barnsligt känslig när någon säger: "Men vaddå, sitta på en häst och skumpa runt, hur kan det vara en sport?" eller "Det är väl hästen som får muskler, hur kan du få muskler av det?" ÅÅÅÅH, jag blir galen! Prova själv då, att sitta upp på en häst som väger 300 kg och försök få den att gå på tygeln, hoppa hinder eller vad det nu är. Får man inte muskler av det?? Nu passar jag på att skryta ordentligt: jag har faktiskt någorlunda benmuskler, (eller ja, nu efter operationen har jag kanske tappat lite) armmuskler och ryggmuskler. Och vad kan det bero på? Bara för att visa min extra aggresiva sida (jag triggar igång mig själv genom att skriva det är inlägget) ska jag göra en lista på vad man tränar upp via hästsport och ridning!

# Balans
# Sits
# Hållning
# Armmuskler
# Rumpmuskler
# Benmuskler, vader, lår och höfter
# Ryggmuskler
# Envishet
# Magmuskler
# Självförtroende/självkänsla
# Axlar
# Mjukhet - eller ja, motsatsen mot stelhet
# Liksidighet
Ni ser, listan kan göras lång. Så jag vill bara ge en extra bock för alla ryttare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar