28 oktober 2011

Clifden

Jag har verkligen dåligt samvete för att jag inte bloggat, men sanningen är den att jag inte hunnit. Och lite sanning är kanske att jag igår inte orkade. Hehe.

Igår fick jag i alla fall rida en ny häst: Clifden! Ja, inte ny i stallet alltså utan det var första gången jag red honom. Det var jätteroligt, jag hämtade honom i ridhuset. Jag visste att han vara ganska pigg, men han var ganska svettig när jag hämtade honom och verkade ha sprungit av sig den mesta energin (som jag brukar se när andra rider honom, vill säga). Eller så trodde jag helt enkelt att han var piggare än vad han egentligen brukar vara.
I alla fall så hade han martingal, och efter några varvs uppvärmning satte Emelie på en gummisnodd också, vilket gjorde det lite bättre tycker jag. På en gång började han tugga och sänka huvudet mer. Han hade fina gångarter, och även om han var pigg i traven så kändes han inte liksom omöjlig. Han var lite lugnare än Coco tyckte jag i alla fall, kanske för att Coco är större.

Vi hade markarbete, och tränade på att gå över bommar på böjt spår. Han minskade steget och gick lite sakta över bommarna, kanske för att han lyfte fötterna lite mer. Det blev lite vingligt kanske. Vi red en kort stund utan stigbyglar, men det gick inte så bra... jag måste verkligen träna på det, jag är urusel på det! :)

I galoppen tog han ganska korta språng, men jag blev jättenöjd med den näst-sista fattningen, på en volt, då hans galopp blev lugn och stadig. Så den är jag jättenöjd över! Den sista galoppen var på fyrkantsspåret, jag visste inte riktigt hur han skulle reagera då men det gick jättebra.

Clifden var en jättemysig ponny, som jag gärna rider igen! :) Emelie sa också att det var bra för mig att prova lite andra hästar (andra än Gilas, till exempel), för Gilas är ju något av en uteridnings-häst eller vad man ska säga. :)
Inga bilder blev det, så det får bli ett foto från hemsidan.
Clifden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar