24 oktober 2011

Gilas

Jag har hittills bara skrivit om hästarna på Solbacken, men jag rider ju faktiskt på Östermalms Ridskola också. Även om ingenting slår Solbacken, vill jag ändå berätta om några av hästarna på ÖR också. Ja, eller en i alla fall. Och ni kan ju gissa vem? :)


Namn: Gilas
Ras: Basjkirhäst
Kön: Valack
Storlek: C-ponny
Född: ?
e: okänt
u: okänt
Färg: svart/mörkbrun
Ägare: Östermalms Ridskola


Som ni ser ovan vet jag väldigt lite om Gilas. Det står inte särskilt mycket om honom på hemsidan, och på hans namnskylt finns bara hans namn och foderstat.
Men han kommer från Ryssland, basjkirhästens ursprungsland. Han är ju något av en skogsmulle, men det är ju typiskt för rasen (används ofta som turridningshästar) och han är extremt snäll och lugn. Han kan vara lite stark, men ofta är han väldigt snäll och gör nästan aldrig något dumt.


Att rida tycker jag (förlåt) att han är lite jobbig, i alla fall om man rider dressyr och han är ganska svår att få på tygeln. Han används både till nybörjare och mer avancerat. Väldigt snäll, som sagt. Och väldigt söt också. Dessutom är han väldigt lättlärd - det är jag som lärt honom att buga! Så det skryter jag nog rätt mycket om. Så fort man ska kratsa hovarna böjer han ner huvudet, han vill vara duktig (och få godis) ! :)


Lite onödig fakta: hade hackamore förut (se bilden) men inte längre. Vet inte varför. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar