31 oktober 2011

Rycka manen



Jag har faktiskt fått flera mejl med olika frågor, några har jag redan besvarat men här kommer en till jag tänkte svara om på bloggen. Och fortsätt mejla! Det finns inga dumma frågor! Ni kan fråga om vad som helst! :) (Jag säger inte att jag är någon expert, men jag ska försöka svara så bra jag kan i alla fall :p )
Från: Johanna
Fråga: Hej! Jag har en medryttarponny som jag ska rycka manen på, men jag det går aldrig bra. Jag är trött på svullna och röda fingrar! Har du något bra tips?
Svar: Vissa hästar tycker det är obehagligt när man rycker manen, men dem flesta tycker inte det är så farligt. Oftast blir det jämnare och snyggare med en ryckt man än en klippt, särskilt på ponnyer. På shettisar och islandshästar brukar man inte rycka manen, det hör till rasen att den ska vara stor och tjock. På fjordingar ryckar man ju inte heller, man klipper istället manen om den blir ojämn. Pannluggen ska man inte rycka, det kan göra både ont och bli obehagligt för hästen.
Jag kan bara ett sätt att rycka, men jag tycker det fungerar jättebra. Det är följande:
1. Börja med att skaffa dig en ordentlig kam. Den här kommer från Hööks och är egentligen en kam för hundar, men den fungerar jättebra eftersom alla "tänder" (eller vad det nu heter) sitter så tätt och är så smala. (Kostar 39 kronor skulle jag tro)


2. Kamma igenom manen så att där inte finns tovor, smuts, mm.


3. Välj en slinga. Obs! Inte för mycket tagel i en slinga!


4. "Dra upp" med kammen, ganska mycket tagel. Det är svårt att förklara, jag hoppas ni förstår genom bilden. Till slut ska ni ha en ganska liten slinga med tagel kvar.


5. Vira slingan runt kammen.


6. Dra. Försök att dra snabbt och hårt, rycka. Hästen har ingen större känsel i manen, så du behöver (oftast) inte vara orolig att göra illa hästen. (det kan vara bra att hålla tummen mot slingan, så att den inte lossnar från kammen. Och att hålla emot med en hand mot mankammen, se bilden.)


7. Hoppas ni förstår. Öva och öva, glöm inte att öva.
Fortsätt mejla eventuella frågor! (kan vara om hästar, ridning, bloggen, mig (?), Snobben, ja, ni fattar... ;) ) hovkratzen@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar