5 oktober 2011

Ronija


Namn: Ronija
Ras: Russ
Kön: Sto
Född: 1998-04-08
e: Bizter 473
u: Tindra 3774
Färg: Mörkbrun
Ägare: Agneta Forsling

Ronija var Malous häst förut. När Malou sedan växte ur henne och köpte Amigo, köpte Agneta det lilla russet och hon står fortfarande kvar på Solbacken. Hon är som sagt ganska liten, 1.17 tror jag. Ronija har alltid varit den hästen kan vara grinig, i alla fall när man ryktar och håller på i boxen. Jag märker dock ingenting av det nu, jag vet inte om det är för att jag är van vid henne, att hon känner igen mig eller helt enkelt blivit lite "snällare".
Ronija är en riktig dressyrponny. Hon kan vara ganska lätt att jobba, precis som Antika, och är väldigt mysig även att rida ut på. Men när det kommer till hoppning blir det lite svagare - hon kan knappt hoppa. Även om det bara är en bom på marken "skuttar" hon över det, och är det hinder vägrar hon eller stannar och hoppar från stillastående. Senaste gången jag hoppade henne ramlade jag av två gånger... x)
Hoppar man stammar och sånt ute i skogen tycker hon det är lite roligare och hoppar lite bättre. Hon tycker verkligen om att komma ut och klättra i skogen.

För några år sedan var Ronija halt väldigt länge, ett år tror jag. Sedan dess har hon varit lite svår att jobba med i galoppen, i alla fall om man rider på volten. Hon bockar eller tar liksom lite skuttiga galoppsprång. Har inte ridit henne på ett tag så jag vet inte exakt.

Ronija är inkörd. Oftast brukar vi använda Lukas när vi kör, men det händer att Ronija också får dra vagnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar