25 oktober 2011

Hösttips del 1


Snart är det höstlov vilket ska bli GRYMT skönt. Det är verkligen bra med en vecka ledigt mitt i terminen, så att man får hämta sig lite från allt. Men vad gör man som hästnörd under en veckas ledighet egentligen? Finns mycket man kan göra! Här kommer lite tips! (OBS: Endast för hästnördar!)
gamlahost466x394_1
# Turridning är jätteroligt. Det har jag själv gjort de två senaste åren, kommer inte bli av i år tyvärr. Men det är jättekul, det finns massor med olika stall/gårdar som anordnar turridningar. Oftast kan alla från nybörjare till mer avancerade vara med. För två år sen var jag och Sara på Hammarby Gård (basjkirhästar), och förra året åkte vi till Fors Gård (islandshästar och lusitano). Det var jättekul, då följde mamma med också x) Vi sov över på ett litet pensionat och red i 2 dagar, och då var det bara vi och ledaren.

# Var med på aktiviteter i stallet, om det finns såna. På ÖR ordnar de massor med aktiviteter, till exempel löshopnningsclinic (som jag inte kan vara med på x'O) och ramverkstad, dvs lite pysseltid där man får gamla hästskor att göra fina ramar av :)

# Rid! Passa på när du är ledig. Rid ut mycket, för snart kommer vintern och kylan och då blir det inte lika kul att rida ut längre (självklart är det kul att galoppera i snö, men ni förstår vad jag menar).
Har du utebana kan det vara kul att passa på att hoppa också - det finns risk att det blir is på underlaget vilket gör det farligt att hoppa.

# Sy hinderdukar. Jag hade en plan på att försöka sy en stor duk att använda på hinder. Antingen ett grått eller liknande så ett det ser ut som en mur, eller ett grönt och med broderade, färgade prickar, så det ser ut som en häck med blommor. Hindrena blir lite tittigare, lite roligare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar