18 oktober 2011

Mankhöjder


Egentligen - vart går gränserna för alla ponnystorlekar? Det är väl ganska känt att en häst över 148 cm räknas som stor häst och inte D-ponny. Men det kan faktiskt vara svårt att komma ihåg gränsen mellan till exempel B- och C-ponny. Även om man har en aning kan det vara bra att kunna dem exakta siffrorna. Så här har ni dem!

A-ponny - max 107 cm
B-ponny - 107,1 - 130 cm
C-ponny - 130,1 - 140 cm
D-ponny - 140,1 - 148 cm
Häst - 148 cm och högre

Jag har faktiskt varit på mätning en gång, när jag praoade på Karlshem. Det var väldigt kul eftersom det var många olika hästar där och det hände mycket på en gång. Aud berättade lite om olika mankhöjder och små hästar då, och jag fick veta att små stora hästar inte alltid är så omtyckta. T ex hästar som är runt 149-155 cm i mank. Dem används ju nästan aldrig på större hopptävlingar, eftersom det är hästar som är som minst 160 där, och de inte har lika stor chans mot de stora hästarna. Det pratas däremot väldigt mycket om en ny E-ponny-storlek. Fattar inte riktigt om den kommit till Sverige eller om den är på väg? Men jag tycker faktiskt att det är en bra idé!
På så sätt kommer antagligen det skapas nya klasser även för E-ponnyer, och det blir rättvist för dem i tävlingar. De kommer också få bättre rykte och värde på hästmarknaden. Även om det har sina nackdelar, och jag inte har någon jättestark åsikt, tycker jag ändå det vore en god idé att införa systemet med E-ponnyer i Sverige. (om det nu inte redan finns, men det tror jag inte)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar